ACTIVITEIT

BOZAR : Giovanni Bellini

Het programma van dit concert reist doorheen de geschiedenis van dit instrument naar het Italië van de 17e eeuw. De Chitarra alla Spagnola, of Spaanse gitaar, was ontstaan uit de Spaanse traditie tussen de 16e en 17e eeuw. Zijn populariteit verspreidde zich razendsnel over heel Europa, waardoor het de status van volksinstrument oversteeg. De barokgitaar werd het favoriete instrument van de koninklijke hoven in Frankrijk en Engeland. De Italiaanse luitist en gitarist Giovanni Bellini stelt een bijzonder mooi programma samen met werken van diverse Italiaanse componisten.
Le programme de ce concert retrace l’histoire de cet instrument jusqu’à l’Italie du XVIIe siècle. La Chitarra alla Spagnola, ou guitare espagnole, trouve ses origines dans la tradition espagnole entre les XVIe et XVIIe siècles. Sa popularité s’est rapidement étendue à toute l’Europe, dépassant ainsi son statut d’instrument populaire. La guitare baroque est devenue l’instrument favori des cours royales de France et d’Angleterre. Le luthiste et guitariste italien Giovanni Bellini propose un programme inspiré, composé d’œuvres de compositeurs italiens.
Opmerking

Alle activiteiten